SIEVIŠĶĀ ZIEDĒŠANA PIRTĪ Angelikas Bondares pirts mācību diena Ķekavas novadā 17.05.2025.
Angelikas Bondares pirts zinību dienā dāmām laimējās piedzīvot sajūtu, kad pirtnieks meistarīgi piemērojas situācijai - sanākušajai grupai, jo maija ziedonī uz Akmeņkalnu pirts dienu bija “salidojušas” tikai dāmas no tuvākas un tālākas apkaimes. Tas bija īsti vietā, jo Akmeņkalnos daba sanēja un valdīja ziedonis pilnā plaukumā – gan pirtiņu ieskāvušā dārza ābeļziedos un pienenēs, gan arī pirtsslotās iepītajos ceriņziedos, pirtnieču sarūpētajā mārpuķīšu, gaiļbiksīšu un citu augu klājienā – tik daudz dabas bagātības, ko pirtī nest un baudīt.
Angelika zina stāstīt par sieviešu telpas, auguma un enerģētiskās tīrības nozīmi katras sievietes dzīvē kā pamatvērtību, kuru atcerēties un atgriezt savā dzīvē, lai pašas un tuvākie varētu laimīgi dzīvot šajā sievišķā spēka telpā. Kā viens no instrumentiem, kas palīdz saslēgties, pirmkārt, pašām ar sevi, lai nepazaudētos šajā ātrakā PaSaulē, ir pirts rituāli. Pirts dienu sākām, pārrunājot dažādus pirts rituālus, kas piedien dažādiem cilvēka mūža posmiem, un ņemot vērā audiotriju, pievēršoties tieši sievietes mūžam. Pirtniece Angelika Bondare sāk stāstu ar pirtīžu – pirts rituālu jaundzimušajiem, kurā abi vecāki sniedz savu svētību mazajam bērniņam, bērniņš tiek mazgāts siltā vanniņā, kā arī bērniņam tiek “dzīti sari” – veikta muguriņas masāža, kā rezultātā muguras āda tiek attīrīta un, atsaucoties uz vecāku pieredzi, pēc šāda rituāla mazulim uzlabojas miedziņš. Pirtīžas rituālā uz lāvas tiek lutināti arī bērniņa vecāki, jo īpaši sieviete, jo tā gaidību un dzemdību periodā piedzīvojusi milzīgas ķermeņa pārvērtības. Pārspriedām nepieciešamību vīrieša – bērniņa tēta līdzdalībai dzemdībās, kas popularitāti ieguvusi pēdējos gadu desmitos un secinājām, ka atbilstoši seno latviešu tradīcijai dzemdībās piedalījās tikai sievietes. Virzoties tālāk pa sievietes dzīves līkni, nokļuvām pie meiteņu iniciācijas pirts rituāla, ar kuru jaunās meitenes tiek iniciētas jauno sieviešu kārtā.
Angelika dalījās ar pieredzi līgavas pirts norisēs, kurā var piedalīties līgava kopā ar draudzenēm, vai arī kopā ar mammu, pateicoties mammai par audzināšanu un atvadoties no meitas lomas pirms ieiešanas sievas kārtā. Šādā rituālā īpaši emocionāla un simbolismu ietveroša ir daļa kur mamma mazgā kājas meitai nu jau līgavai. To veic lai izrunātu visas līdzšinējā dzīves posmā uzkrātās nesaskaņas un rūgtumus savā starpā, izlīgtu un viena otrai piedotu. Nākamais sievietes dzīves posms ir kopdzīve ar savu vīru, ģimenes pavarda turēšana, bērnu audzināšana. Un, kad bērni izauguši un devušies savā dzīvē, sieviete kļūst par “viedo sievu”. Angelika secina, ka nezin vai šim posmam sākoties, tiktu taisīts īpašs rituāls.
Īpašu popularitāti pēdējā laikā guvušas t.s.meiteņu/sieviešu pirtis jeb sievišķās ziedēšanas pirtis, kad sanāk kopā sievietes, lai kopīgi dotos pirtī, pārspriestu dažādas sadzīviskas tēmas, aktuālās sāpes vai problēmas. Sievieties ir sajutušas, ka šādas pirtošanās prakses labi palīdz šķetināt sievietes dzīves aktuālus tematus un morāli stiprināt vienai otru. Jo bieži vien tā tēma, kas ir aktuāla vienai, ir bijusi aktuāla arī kādai citai, kura tad var dalīties ar savu pieredzi, un sniegt atbalstu.
Angelika tic, ka visjaudīgākā sievietes enerģija ir pilnmēness laikā, tādēļ parasti šādas pirts dienas tiek pielāgotas mēness ciklam, pilnmēness pirtis veltot dažādiem tematiem, nodomiem un vēlējumiem. Savukārt vecā mēnesī pirts rituālu var veltīt, lai attīrītos, atbrīvotos no kaut kā, ejot kopsolī ar dilstošā mēness enerģiju. Augošā mēnesī veikts pirts rituāls līdzēs nodomam par jaunām idejām, uz attīstību, izaugsmi vērstiem plāniem un norisēm. Angelika atzīmē, ka sievietes ir pamanījušas, ka šādas sievu pirtiņas regulāri apmeklējot, arī sieviešu ikmēneša cikls salāgojas ar mēness ciklu.
Angelika saņēma vairākus jautājumus par pirts būvniecību, jo šajā jomā viņai ir liela pieredze: uzbūvētas vairākas pirtis un atrasti labākie risinājumi gan materiālu izvēlē, gan telpu izvietojumā.
Baudot praktisko pirtošanos Akmeņkalnu pirtiņā, Angelikai Bondarei talkā nāca pirtniece Arita Vītoliņa, kopā veidojot plūstošu sinerģiju. Pirtnieces daudz dalījās ar zināšanām par sieviešu augiem, vienlaikus uzsverot, ka vienā pirts reizē labāk neaizrauties ar augu pārbagātību, jo 1 vakarā vislabāk sadraudzēties ar 5 augiem, vairāk būs par grūtu un augi stāsti tik labi nenolasīsies.
Dzirdējām un sajutām stāstus par raspodiņu, kas ir kā skaisti svārki, kas aicina sievietes uzdot sev tik būtiskus jautājumus – vai konkrētā situācija ir tas, kas man šodien vajadzīgs, gatavojoties savai rītdienai, nākotnei? Vitāli svarīgs jautājums ikvienai no mums, ko palīdz šķetināt šis mazais, pūkainais augs.
Pirts augu grozā bij tik daudz dažādu, dzirkstošu maija ziedu un augu. Katrs apbrīnojams un katrs ar savu stāstu, ko vēlas cilvēkiem izstāstīt/parādīt. Angelika aicina uztrennēt prasmi runāt ar augiem, kas ir tāda pat prasme kā citas ierastās un prasa uzmanību un vēlēšanos. Arī tad, ja pamanām sevī kādu negatīvo domu, emociju vai vienkārši jautājums, kas neliek mieru – dodies dārzā, parka, pļavā, mežā un ar interesi uzdod jautājumu kadam augam. Brīnumainas lietas notiek, vien jāatver maņas. Un tas sievietēm ir pa spēkam!
Pirtsmīles devās pirtiņā vairākas reizes. Pirmajā reizē bija sildīšanās, kurā pirtnieces lutināja pirtsmīles ar siltā gaisa masāžu, izmantojot Kanādas ozola slotiņas. Pēc sildīšanās pirtsmīles kopīgi samaisīja pirts skrubi - sāli ar svaigiem, maltiem augiem.
Otrajā reizē pirtī ejot, pirtnieces rādīja, kā pareizi skrubēties, un pirtsmīles noskrubēja gan sevi pašas, gan viena otrai muguriņu. Sildoties pirtiņā pirtsmīles pirts tumsiņā dziedāja tautasdziesmas, izjūtot vienojošo, kādreiz sen justo, bet, iespējams, aizmirsto sieviešu kopības sajūtu. Pēc jaudīgās skrubēšanās sekoja skalošanās un atkārtota dzesēšanās. Lieliska formula, ko izmantot, skalojot augumiņu:
Tavs ir Tavs.
Mans ir mans.
Svešais prom.
Savukārt nākamajā gājienā pirtī katra sieva tika pie fantastiski smaržīgas svaigu augu slotiņas, kurā citu augu vidū bija pamanāmi mīlestību sniedzošie ceriņa ziedi un pīlādžu zariņi aizsardzībai. Sievas mācījās pašpērienu, sākot ar kreisās kājas iekšpusi no pēdus uz augšu, turpinot ar labo kāju tādā pat garā, izperot arī rokas, vēderu, izsildot paduses un kāju locītavas, un noslēgumā noperot viena otrai muguras. Šāds enerģisks sievu pēriens elektrizēja pērtuves telpu, pavadot aktīvu pēršanos ar uzmundrinošiem uzsaucieniem. Pēršanās laikā pērtuves telpā temperatūra kāpa ne tikai pārnestā, bet arī tiešā nozīmē, uz pirts akmeņiem kārtīgi sametot garu un nodrošinot dziļu ķermeņu izsildīšanu. Pēc šī pēriena sievas ar lielu baudījumu dzesējās vēsajā baseinā, kā arī sazemējās, guļot mitrajā vēsajā zālītē, kārtīgi apsedzoties un izjūtot pakāpenisku atdzišanu un ķermeņa pilnīgu mieru.
Angelika un Arita dalījās ar akmens notinuma stāstu. Pirtsmīles lūdza Angeliku parādīt arī kādu no sievu praktiskās maģijas veidiem, kas patiesībā ir gana praktiska un racionāla prasme norunāt, nomest savas bēdas, rūpes, smagās domas, kas dažkārt nelaiž vaļā. Ir ticējums, ka akmens uzņem enerģiju, un katra sieva pirtī uztina uz akmens savas bēdas, problēmas, neizsāpētās sāpes – to, kas šobrīd aktuāls. Tad akmeņi tika uzkarsēti ugunskurā, simboliski nodedzinot iepriekš uztīto, un pēcāk akmeņi tika izmantoti ķermeņa uzsildīšanai. Noslēgumā katrai sievai bija uzdevums akmeni ņemt līdzi un palaist tekošā ūdenī, piemēram, kādā upītē, jo tekošs ūdens attīra. Te arī pateicība par tautasdziesmas rindām:
Liku bēdu zem akmeņa,
Pāri gāju dziedādam…
“Saldajā pirts ēdienā” pirtnieces bija sarūpējušas glītus linu auduma maisiņus, kurus katra pirtsmīle piepildīja ar svaigu augu lapām un ziediem, izveidojot maigu, smaržīgušvamīti, ar ko noslēdzošajā
pirts iegājienā nomazgāja gan katra pati sevi, gan viena otrai muguru. Šī nodarbe bija pilna maiguma un mīlestības katrai pret sevi un vienai pret otru.
Sievas bija nākušas gan pirts zinības mācīties, gan sievišķibu sajust, un pirtošanās kopīgā vieglā, rotaļīgā noskaņa raisīja gan sievišķīgas sarunas, gan vēlmi pa pliko ābeļdārzā nobildēties, protams, tikai savām, personiskām vajadzībām, lai pēcāk atkal atcerētos jauko, sievišķīgas mīlestības piepildīto pirts dienu skaisti sakoptajā, atjaunotajā Akmeņkalnu sētā ar enerģiskajām, vieduma un sievišķīga spēka pilnajām pirtniecēm.
Sievišķās kopības pirts dienas burvību nevar ne izstāstīt, ne aprakstīt, to tikai sirdī noglabāt kā lielu dārgumu. Ja vēlies satikt Angeliku un Aritu, dodies uz brīvdienu māju un Akmeņkalnu pirtiņu, kur katrs stūrītis pašas Angelikas izlolots un rūpīgi pārdomāts. Vairāk informācijas šeit: http://www.akmenkalni.lv
Šī bija piektā tikšanās projekta“ Ķekavas novada PIRTS DIENAS. Mācības par pirts zinībām un veselīgu pirtošanos.” ietvaros. Projektu organizē LATVJU PIRTS UN SPA ASOCIĀCIJA sadarībā ar Baldones biedrību BDR Mežapuķes„Mežapuķes“. Atbalsta Zemkopības ministrija, Lauku atbalsta dienests un Partnerība Daugavkrasts.